Jaarverslag 2023

Stichting Charilove Netherlands

JAARVERSLAG 2023

Stichting en bestuur

Dit Jaarverslag betreft het dertiende volledige jaar van de Stichting.
Het bestuur bestond uit:

Voorzitter en penningmeester:      Erika Priebee
Secretaris:                                   Jaap Rodenburg (m.i.v. 24 januari 2023)
Administrateur:                            Yvonne van Domburg
Leden:                                         Adri Rodenburg-Kool
                                                   Joke van Campenhout
                                                   Dineke Keizer

Webmaster buiten het bestuur:    Ruud Braggaar

Het postadres is ongewijzigd dat van de voorzitter:
Frederiklaan 57a, 2281 XM Rijswijk.

Ubo staat voor ultimate beneficial owner. Dit zijn personen die juridisch als eigenaar van – in ons geval – een stichting worden beschouwd en daarop aanspreekbaar zijn. Binnen ons bestuur zijn ubo: Erika Priebee en Jaap Rodenburg. Beiden staan als zodanig geregistreerd bij de Kamer van Koophandel.

2023
In dit jaar waren er enkele collectes en inzamelingen voor Charilove in diverse kerken en instellingen. Ook de gewoonlijke individuele bijdragen liepen door. Er waren verder geen bijzondere acties.

Financiën
Zie het afzonderlijk financieel jaarverslag. De financiën over 2023 zijn gecontroleerd door Peter van Campenhout.
Voor de overdracht van gelden aan Chris Omusi / Project Charilove is de Triodos Bank gebruikt.
Opnieuw ontvingen we mooie giften van instituties zoals de protestantse gemeenten van Rijswijk, Scheveningen en Utrecht en van zorginstelling Het Westerhonk in Monster. Een nieuw contact is de Janskerkgemeente in Utrecht. Samen met de particuliere giften is in 2023 ruim € 9.800 opgebracht.

Bijzondere acties
Het bestuur was vertegenwoordigd bij een collecte in de Janskerk (Utrecht) en bij een viering in de Westerkerk / Het Westerhonk (Monster), om de collecte-opbrengst in ontvangst te nemen.

Kamer van Koophandel en Belastingdienst
Op 2 maart 2010 is de Stichting ingeschreven bij de Kamer van Koophandel te Den Haag, onder nummer 27373147.
De stichting heeft de ANBI-status.

Het fiscaal nummer (RSIN) is 8221 01 518.

Bestuursvergaderingen
Het Bestuur kwam in 2023 eenmaal bijeen in Rijswijk (25 maart). Voormalig secretaris Ruud Poortier nam toen afscheid. Er is verder regelmatig informeel contact geweest, onder andere via de ‘bestuurs-app’, telefonisch en via e-mail.

Beleid
Krachtens de Statuten heeft de Stichting tot doel gelden te werven ter ondersteuning van Charilove Nigeria, dat gehandicapte en/of achtergestelde kinderen en volwassenen helpt door de verstrekking van maaltijden, medische hulp, onderwijs, dagbesteding en andere vormen van ondersteuning.

De Stichting heeft in 2023 hieraan gestalte gegeven door:

·    bestaande donateurs te laten bijdragen,

·      bestaande contacten met anderen te handhaven, en

·      in te spelen op verzoeken om ‘goede collectedoelen’.

Donateurs
Het donateursbestand is bijgewerkt. Het aantal donateurs neemt af. Er was in 2023 geen bijeenkomst, omdat recent geen bezoek aan Nigeria is gebracht.

Nieuwsbrieven
De Stichting heeft één Nieuwsbrief opgesteld. Deze is per mail verstuurd naar de ons bekende mailadressen en per post naar hen van wie wij alleen over een postadres beschikken. Van een enkeling is ons alleen de naam bekend.

Resultaten in Nigeria
Naast de dagelijkse kosten voor onderwijs, voedsel en brandstof heeft Charilove NL in 2023 bijgedragen aan:

·      kosten van de eindejaarsfeesten (o.a. kerstcadeaus),

·      kosten vanwege het extra beroep op de faciliteiten,

·      kosten vanwege de inrichting van accommodatie voor stagiaires,

·      tevens is een bedrag overgemaakt waarover Chris Omusi, de projectleider in Benin City, naar eigen inzicht kan beschikken.

Daarbij realiseren we ons net als in vorige jaren dat de Nigeriaanse gewoonten bij aanbesteding en uitvoering andere zijn dan wij in Nederland zijn gewend. In toenemende mate wordt Charilove daar gehinderd door corruptie, onbetrouwbaarheid en loze beloften. De kosten voor het dagelijks bestaan zijn door maatregelen van de regering sterk gestegen. Dat resulteerde onder andere in een groter beroep op de faciliteiten van Charilove in Nigeria. Opnieuw uitte Chris Omusi regelmatig zijn wanhoop over de situatie.

Beleidsontwikkeling
Het beleidsplan is voortdurend onderwerp van gesprek.
Het Bestuur signaleert nog steeds dezelfde probleemvelden die in Nigeria zouden moeten worden aangepakt:

·      de school van Charilove zou geholpen zijn met extra facilitering van leerkrachten, waardoor goede mensen aangetrokken en behouden kunnen worden;

·      de soepkeuken in Ossiomo houdt onze aandacht;

·      restauratiewerkzaamheden van de oudere gebouwen;

·      de wens een nieuwe personenbus te bezitten.

Daarnaast zetten wij de werving van en contacten met donateurs voort en zoeken wij naar acties die publiciteit en fondsen opleveren.

Het bestuur heeft in de vergadering van 3 december 2022 besloten zelf geen acties meer te ondernemen en naar bevind van zaken in te gaan op uitnodigingen. Het bestuur benadrukt dat het zijn taak zal voortzetten om gelden uit donaties en sponsoring door te geven aan de organisatie in Benin City.

Vastgesteld in de vergadering van 17 augustus 2024 in Rijswijk.

Jaap Rodenburg, secretaris